Handeln har format Göteborgsregionen sedan 1700-talet och skapat tillväxt. I dag har regionen en välmående detaljhandel med många utvecklingsmöjligheter. Därför lånar det sig att etablera sig i västra Sverige som företag vars verksamhet är detaljhandeln. Här ger vi dig lite mer information om just den branschen i regionen!
Här finns kunderna!
Med havet inpå knuten var Göteborg ett viktigt handelscentrum redan på 1700-talet och i dag har regionen Sveriges främsta logistikläge, tack vare Göteborgs Hamn och Göteborg Landvetter Airport. Dessutom innebär en stadig befolkningsökning i Göteborgsregionen och en växande köpkraft goda utvecklingsmöjligheter för detaljhandeln. I dag finns drygt 27 000 heltidsanställda inom handeln och omsättningen för 2015 landade på 64 miljarder kronor. Samtidigt utvecklas Göteborgsregionen fortsatt starkt inom turismen. Turismens effekter på detaljhandeln uppskattades till tio miljarder kronor under 2013. Med andra ord finns det otroligt många kunder att nå på Västkusten och logistiken och infrastrukturen gör verksamheten mycket lättare, billigare och bekvämare!
Detaljhandeln blomstrar i regionen: Köpcentret i Nordstan i centrala Göteborg lockar miljontals besökare varje år och omsätter drygt fyra miljarder kronor. Inom detaljhandeln finns också massvis med innovation och entreprenörskap: Klädmärkena KappAhl, Lindex, Monki, Nudie Jeans och Velour härstammar från Göteborgsregionen!
Framtida möjligheter
För att skapa plats för fler människor och företag ska omfattande infrastruktursatsningar genomföras i Göteborgsregionen. År 2030 väntas den lokala arbetsmarknaden omfatta 1,75 miljoner invånare, vilket innebär utmaningar och möjligheter för detaljhandeln. Sett utifrån konsumtion blir det en marknad som är värd uppskattningsvis 140 miljarder kronor.