Webbnyheter

Profilkläder till företag

Profilkläder till företag

Att sätta en logga på ett plagg är inget nytt men kan vara exakt vad ett företag behöver om man gör det på rätt sätt. Profilkläderna har en större effekt än vad många känner till.

Syftet med profilkläder är ganska enkelt men kan vara djupare och mer genomtänkt än vad man tror. Tänker man ”profilkläder” dyker gärna bilden upp på en T-shirt med en stor logga på bröstet. Faktum är att alla uniformer är officiellt profilkläder. Vill man kommunicera ett budskap eller stötta något man brinner för är detta ett sätt att göra det. Profilkläder kan användas till många olika anledningar. Här nedan listats de vanligaste.

  • Marknadsföring
  • Samhörighet
  • Identifiering

Marknadsföring med profilkläder

Att placera sin logga eller varumärke på kläder är ett enkelt sätt att marknadsföra sig på. Genom att bära profilerade kläder blir man automatiskt en vandrande reklampelare för företaget. På grund av det är det viktigt att välja kläderna med omsorg. Företag med snygga och fräscha arbetskläder upplevs som mer professionella och kunniga. Samtidigt som företag som inte bryr sig om kläderna också upplevs som billiga eller med sämre kvalitet. Kläderna blir en direkt sammankoppling till företaget. På grund av det är det minst lika viktigt att komma ihåg när man inte bör använda sin arbetskläder.

Samhörighet

Samhörighet är en annan god anledning till att använda sig av profilkläder. Människor är sociala varelser och dras till att få tillhöra något. Att vara en del av laget och bidra till gruppen är något som de flesta önskar. När alla bär samma kläder så skapas en känsla av gruppsamhörighet och laganda. Detta exempel ser man tydligt vid stora sports evenemang eller konserter. Många köper kläderna eller saker med märket på för att minnas stunden de precis har upplevt men också för att visa vem man supportar.

Identifiering

Den kanske viktigaste punkten i kundens ögon är identifiering. Genom profilkläder går det enkelt att ta reda på vem som arbetar i butiken eller på restaurangen. Kunder kan lätt veta vem man skall vända sig till med frågor eller funderingar, oavsett om man befinner sig i en butik, på en musikfestival eller en annan tillställning.