Eftersom marknaden för mobiloperatörer i Sverige är öppen för alla som vill konkurrera om kunder så är dagens utbud av både operatörer och olika abonnemang väldigt brett — något som är till stor fördel för den enskilde konsumenten. Genom att jämföra operatörerna kan de flesta hitta lösningen som är rätt i deras situation. För att göra en bra jämförelse krävs en liten analys över vad mobiloperatören behöver erbjuda, som t.ex. täckning i olika delar av Sverige, kostnad om abonnemanget används i Sverige och kanske även hur abonnemanget funkar utomlands.
Använd tillgängliga rabatter hos de olika operatörerna
Många olika mobiloperatörer har insett att de kan rikta in sig mot särskilda kundgrupper, och för studenter är det sedan länge känt att det är värt att fråga efter studentrabatt. Men även pensionärer kan i många fall få billigare mobilabonnemang, och detta gäller också för ungdomar och familjer som skaffar ett gemensamt abonnemang. Det är inte alla operatörer som erbjuder liknande rabatter, men i de fall som rabatten finns brukar det vara förmånligt att välja ett abonnemang med t.ex. senior- eller familjeavtal. Beroende på vilken operatör det rör sig som kan det vara så att man måste teckna sig på ett längre avtal för att få ta del av rabatten.
Tre viktiga faktorer att räkna med i valet av mobiloperatör
- Som sagt är kanske täckningen det allra viktigaste för att hitta rätt mobiloperatör. Utan täckning spelar resten av abonnemanget ingen större roll eftersom man inte kommer åt de tjänster som man har beställt. För de som bor i en tätort är detta troligtvis inte något större bekymmer, men om man bor eller ofta vistas i glesbygd kommer täckningen vara a och o.
- Smidig och serviceinriktad kundtjänst är alltid en stor fördel, samt att de snabbt återkommer i ens ärenden. Även om man såklart inte vill ha något strul alls med sitt mobilabonnemang så är det bra att snabbt kunna få support om olyckan är framme.
- Möjlighet att skifta upp eller ner i storlek är alltid en fördel. Idag erbjuder många operatörer sina abonnenter att byta t.ex. datamängd vid behov, vilket är en bekväm flexibilitet att ha tillgång till. En del operatörer låter sina användare göra detta i deras app, och lägger sedan till kostnaden på nästa faktura.